Stenungsund
Se alla
Liberal kampanj

På lätt svenska

Viktigt för Liberalerna

Skolan: Om man får gå i skolan och lära sig kan man få jobba med det man vill.

Vi vill rädda haven och naturen.

Vi tycker det är bra med områden med träd och växter i närheten av bostäder.

Bostäder: Vi vill att fler ska kunna köpa en tomt och bygga ett eget hus.

 

Liberalerna vill:

Skolan

Liberalerna tycker inte att skolan i Sverige fungerar bra.

Så här tycker Liberalerna att det ska vara i skolan:

Lärarna ska hjälpa eleverna mer i skolan.

Det ska vara lugnt i klassrummen.

Det ska inte vara för många elever i klassrummen.

Lärarna ska få mer i lön.

Lärarna ska kunna få bättre och bättre jobb inom skolan.

Lärarnas utbildning ska bli bättre.

Det här vill vi också göra

Vi vill bygga om äldre skolor så det blir en fin och bra miljö.

Alla nya skolor ska bli anpassade för funktionshindrade.

I förskolan ska det vara små grupper.

Man ska lära sig mer i förskolan genom att leka tillsammans.

Integration

Integration betyder att de som kommer till Sverige ska kunna vara med i samhället.

Det här tycker Liberalerna att man ska göra för invandrarna:

Ge invandrare chans att lära sig svenska.

Invandrare ska få lära sig svenska samtidigt som de jobbar eller tar hand om sina barn.

Invandrarnas barn ska få gå i förskola och lära sig svenska.

De ska få gå på förskolan även om föräldrarna inte jobbar.

Sverige ska bli ett jämställt land. I ett jämställt land har män och kvinnor rätt att göra samma saker.

 

Idrott och Motion

Liberalerna tycker att alla skolor i Stenungsund ska ha en bra idrottshall.

Alla nya hallar ska bli anpassade för funktionshindrade.

Arbete

Det ska löna sig att driva företag, jobba eller gå i skolan.

Vi vill att skolan och arbetsplatserna samarbetar mer.

Fler ungdomar som går i gymnasiet ska få praktisera på arbetsplatser.

Miljö

Vi vill rädda haven och naturen från miljöförstöring.

Vi vill göra det enkelt för de som bor i Stenungsund att minska utsläpp som påverkar klimatet.

Vi vill att fler pratar med varandra om hur man skyddar miljön.

Vi vill bevara områden med träd och växter nära bostäder.

Vi vill att skogen och markerna sköts om på ett bra sätt.

Om klimatet ändras kan det börja regna och storma mer så människor och hus skadas.

Vi vill att kommunen ska bygga skydd mot översvämningar.

 

Äldre

Man ska få bestämma mycket själv hur man vill ha det när man blir äldre.

Äldre som behöver mycket hjälp eller känner sig otrygga ska kunna få flytta till en lägenhet där man får hjälp.

Äldre ska kunna få hjälp i hemmet med mat och vård om man inte klarar det själv.

Funktionshindrade

Liberalerna tycker att människor som har funktionshinder har rätt till hjälp.

Barn med funktionshinder ska få bättre stöd i skolan.

Liberalerna kämpar för att behålla rätten till personlig assistent för vissa funktionshindrade.

Vi vill att kommunen ska bygga fler bostäder för personer som behöver hjälp och stöd.

Väntetiden att få hyra en lägenhet ska bli kortare.

Vi vill att det ska finnas fler olika dagliga verksamheter så det blir större valfrihet.

Bostäder
Det finns för få lägenheter och bostäder i Stenungsund så det har blivit en kö. Det har också blivit fler äldre människor i kommunen.

Kommunen planerar var man får bygga bostäder och hur stora de får vara.

Vi vill att fler ska kunna köpa en tomt och bygga ett eget hus.

Frihet

Frihet är viktigt för Liberalerna. Alla människor ska få bestämma över sig själva.
Men det är inte samma sak som att alla får göra som de vill. Alla måste följa samma regler.
Några av reglerna är:
Yttrandefrihet: Alla ska få säga och skriva det de vill.
Skolplikt: Alla ska gå i skolan.
Samarbete: Alla ska jobba och betala skatt så att vi har råd med till exempel skolor och sjukhus

Ladda ner PDF